23 oktober, 2017 Magnus Frischenfeldt

På rull…e i stugan.

På grund av att jag har en lätt trasig kropp, värkande muskler och knakande leder så testade jag något nytt i lördags. Triggerpoint på SATS. Jag är som vanligt skeptisk till allt som inte är svettigt eller gör så att musklerna skriker av träningen. Nu är det så att det gjorde sjukt ont att rulla kroppen fram och tillbaka på den lilla hårda rullen. I salen rullade övriga deltagare runt med pokerface, inte en min att det gjorde ont… Själv låg jag där på rullen och KVED.

Nu är det så att jag kände mig riktigt bra i kroppen efteråt så jag måste nog erkänna att det kommer bli fler icke svettiga Triggerpass i grupp.

Jag har faktist har en rulle i stugan jag aldrig använt, den har legat i garderoben i två år utan att bli använd. Mestadels på grund av att jag inte visste hur jag skulle använda den men i kväll åkte den fram.

Innan jag satte mig på cykeln i trailern så lade jag min stackars kropp på rullen och rullade runt på vardagsrumsgolvet. Jag kan inte påstå att det är en skön känsla men jag ska försöka att  rulla runt minst en kvart om dagen. Med den smärta måste det vara bra.

Trots gammal nummerlapp på cykeln från Siljan runt så känns det inte precis som om man deltar i ett cykellopp när man sitter på trainern. Det är betydligt jobbigare och svettigare att sitta still inomhus och trampa.

Med en ljusbok i högtalarna och timern på displayen så avverkade jag en timme med intervaller. Jag tycker det är betydligt enklare att dela upp träningen i bestämda intervaller. Uppvärmning och därefter 6 st 3min tungt med hög kadens/2min lätt (vila).  Därefter tyngsta drevet fram och en minut hög kadens på varje derv bak. Därefter 5 minutersintervallerna igen.Sjukt jobbigt och svettigt…

Vätternrundan nästa.

Tagged: , , , , , ,