30 juni, 2015 Magnus Frischenfeldt

Gubbvad.

 

Är jag gubbe eller? Det är så här det känns…. Jag har vansinnigt ont i vänster vad, eller rättare sagt i muskelfäste i knävecket. Med vad och knä insmort med liniment och dessutom hårt lindat försökte jag somna igår.

lindat-knä-gubbvad

Som en sann hemmadoktor  började jag surfa på nätet för att se vad det kan vara för åkomma jag dragit på mig och allt tyder på “Gubbvad”

Vad är då Gubbvad?

I mitt fall beror det förmodligen på för hög belastning under lång tid. Under sista månaden har jag hunnit med tre cykellopp på totalt 61 mil och däremellan har jag pressat in träningspass på gymmet och simning ute i havet. Ofta beror det på att man inte inser att man blir äldre och kroppen inte klarar lika mycket som förr, viljan att prestera gör att man pressar kroppen för hårt och man får bristningar i vadmuskler.

Det kan bero på att man inte tränar lika ofta och hårt som förut och när man väl är ute på löppasset eller cykelturen passar man på att ta i lite extra för att kompensera missade träningspass.

Det beror även på att med ålder får man försämrad cirkulation i muskelvävnader och minskad mineral och vitaminupptagningsförmåga. Den vanligaste mineralbristen brukar vara magnesium och vitamin B-12. På lopp använder jag mig av Enervits magnesiumtillskott, nu ska jag testa magnesium från apoteket för att se om det har någon positiv effekt.

Hur undviker man då gubbvad?

Värm upp ordentligt inför träningspassen och lyssna på kroppen. Får man kramp “hugg” i vaden under ett träningspass stanna upp och massera, försök att få igång cirkulationen och avbryt passet. Det kan underlätta att använda kompressionsstrumpor och liniment som värmer på djupet.

Vad gör man då man drabbas?

Jag smörjer mig med liniment, lindar och försöker hålla vaden i högläge. Genom lindningen hindrar jag blodet och det gör inte lika ont. Att stretcha och sträcka ut muskeln så den får tillbaka sin smidighet är avgörande. Jag tycker om tåhävningar i trapp.

gubbvad tåhäv rehab vadträning muskelbristning

Detta ska upprepas två gånger om dagen. Man kan fortsätta med tåhävningar även efter att vaden är läkt för det sträken vadmuskulatur och bidrar till bättre cirkulation.

Glöm inte att man måste vila musklerna, om man vill bli frisk och inte få kroniska men så måste man lyssna på kroppen, det innebär inte att man ska vara lat och lägga sig på soffan för kroppen MÅSTE röra på sig för att må bra.

Lycka till.

Tagged: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *