Säsongavslut för torsdagar.

Det har varit mycket sista tiden så simträningen har minst sagt blivit lidanden. Hur jag ska hinna med tre pass med simklubben Stockholm Dolphins i veckan är en gåta…

Nu lyckades jag ta mig till Kronobergsbadets basängen för säsongens sista torsdagspass. Trots träningsverk, blåmärken efter Lida loop och allmänt trasig kropp så är det skönt att dyka ner i vattnet, dessutom var vi helt själva på Kronobergsbadet och fick husera i bassängen som vi ville.

90 minuters drillande av samtliga fyra simsätt sen är man ganska mör.

Stilstudie på Marius Link som kämpar på med fjäril. Inte trodde jag för två år sedan då jag kom till klubben att jag skulle behärska fjäril. Vill man impa i bassängen så är det bara att dra några längder fjäril.

Nu börjar utesäsongen så det är bara att dra på våtdräkten och ge sig ut i Östersjön…
Simma lugnt…

Inget vidare kärt återseende….

Någon gång har jag sagt att under 30 minuter varje dag göra något som är pulshöjande. Något som gör att jag svettas, så jag gick till gymmet….

Det var ett tag sedan jag var där eftersom det varit mycket cykel sista tiden. Måste medge att jag inte var vidare sugen och det gick skitdåligt..!!

Kände mig svag och orkeslös ett riktigt SKITPASS…

Gav upp efter bara några ryggövningar och satte mig på spinningcykeln…

Efter 10 min gick jag och duschade….

Fy fasen va jag e kass…..
Tar igen det i morgon….

Lida Loop dagen efter….

På grund av värkande kropp, begynnande träningsverk, skrapsår och ett skadat knä lyckades jag somnade vid fyra i morse. Att sedan vakna med med träningsvärk är en skön känsla, ett betyg att jag tog ut mig i skogen igår. Med knakande leder och stel rygg är det bara att konstatera jag är inte är 20 längre…

Det är bara att hoppa upp i sadeln igen och trampa på.

Lida Loop var ett kanonlopp och jag kommer definitivt stå på startlinjen igen nästa år. Då vet jag dessutom vad jag har att vänta. Till nästa år ska jag träna bland rötter och stenar dessutom kommer Ryssbergens slalombacke att vara substitut till Lida Loops start. Ryssbergsbacken är både längre och brantare så det lär bli sjukt jobbigt.

Jag kan inget annat än rekommendera Lida loop med sina skogar, sjöar och steniga backar.

Här kommer lite bilder från loppet som Daniel Johnsson har tagit.

Starten för herrar elit.

Emil Lindgren och Calle Friberg som susade in på en andraplats. Emil blev 12:a

Matthias Wengelin och Henrik Sparr som kom in på 3:e plats. Matthias saknar placering.

Och så lite egobilder på mig…. min plats är ovesäntlig men jag kan garantera att nästa år kommer det att gå betydligt fortare…!!!

Rötter och sten var ett genomgående tema på loppet.

Det var tur att det även fanns platta grusvägar för återhämtning.

Lidaloop 65 km

Ett nytt lopp och en ny erfarenhet.

För några år sedan blev jag anmäld till Lidingö MTB av Tomas Borgå på Stakmagasin som även är sponsorer till Lidingö MTB. Jag hade aldrig cyklat ett MTB lopp inte heller ägde jag en MTB cykel. Jag sprang då iväg till en cykelbutik för att köpa cykel. Eftersom jag inte hade en aning om vad som gällde i MTB värden och inte heller var jag vidare intresserad att lära mig. Jag trodde att MTB var en engångsföreteelse som skulle läggas på hyllan direkt efter loppet så jag kunde koncentrera mig på En Svensk Klassiker som jag då höll på med.

Cykelvalet gick till en cykel i mellanklassen som “skulle hålla”sa dom. 29” utan massa extra lull lull inte heller var den dyr..

Om jag då hade vetat att jag skulle spendera ett antal timmar i den sadeln, avverka fyra Lidingö MTB och nu Lida loop hade nog valet av cykel sett annorlunda ut. Det är nog dags att uppgradera cykeln för att sluta med MTB lär jag inte göra för det är sjukt kul.

Cykeln lastades på bilen för att åka ut mot Tullinge och Lida Friluftsgård. Solen sken och vädret kunde inte bli mer perfekt, lagom varmt och inget regn.

Lida loop är ett lopp som är uppdelat på tre loopar där man passerar Lida Friluftsgård två gånger och går i mål den tredje om man väljer att cykla det lång loppet som är 65 km.

Först loopen är en ganska snabb loop som startar direkt med en slalombacke…. UPPFÖR tack för det. Därefter ett antal backar och lite singeltrack.

Loop nummer två var rent ut sagt förjävlig. Att det finns så mycket rötter och sten i skogen. Lägg då till backar både uppför och nedför fulla med rötter och sten. Under detta lopp är det inte bara benen som får jobba utan även resten av kroppen, lag lär vara stel i morgon.

Loop tre är den kortaste och den lättaste, även om det inte kändes så lätt när kroppen skrek av verk och utmattning….

Men efter 3:40:45 kom jag i mål…..

Dags att uppdatera hojen….

Man är alltid pigg och stark innan start, det går över FORT…!!

Målgången…. Ett kärt återseende efter några timmar på cykel,,

Det gäller att ha koll på var man lägger cykeln innan start…

Mina två eviga hjältar Calle Friberg Och Henrik Sparr…!!!

Calle Friberg kom 2:a på en tid 2:15:22 och Henrik Sparr 2:17:38 och jag EN OCH EN HALV TIMME SENART…!!! Dom är sjukt snabba…!!!

Inte snällt att låta oss starta med en SLALOMBACKE…!!!

Jag var ganska nöjd med att gå i mål..

Mat är alltid gott efter ett lopp men va fasen va detta..!!

Nu laddar jag om för nya utmaningar och tar hand om min sargade kropp….

Back in business….

En ny uppfräschad hemsida då är det dags att sparka liv i min blogg igen. Det var ett tag sedan det publicerades något men det är aldrig för sent att ta upp tråden igen. Bara för att det inte har postats något så har jag inte legat på sofflocket och latat mig…

Visserligen har jag nått upp till nästan alla mål jag satte då jag startade med bloggen. Det största målet var att genomföra en svensk klassiker och det har jag hunnit med två gånger… (nästan tre jag bröt mitt första lopp någonsin förra året som var Vätternrundan)

Sjukt kallt och blött. En lättnad när jag tog beslutet trots ett personligt nederlag.

Jag har sprungit Ångaloppet familj med mitt gudbarn Märta Bruce.

Även med hennes mamma Hanna Bruce.

Tunnelrun i Stockholm.

Siljan runt två gånger. Ena gången i regn men även en gång i strålande solsken med Ia Landeblad och Nikas Weise.

Sprungit Medoc marathon i Bordeaux klädd som Pippi Långstrump med Lars Frischenfeldt, Hanna och Jacob Bruce

Även cyklat i Bordeaux men då klädd i sverigedräkt…. Chefsredaktören Tomas Borgå som ståndaktig riddare.

Lidingöloppet 30 km med Tomas Borgå och Tomas Färnlöv.

Lidingö MTB med Tomas Borgå.

Tomas Borgå och jag lyckades dessutom med konststycket att springa Lidingö ultra 50 km dagen efter och hamnade då på Lidingöloppets wall of fame…..

Ja som sagt jag har inte legat på latsidan och laddar för nya utmaningar.

I morgon är det Lida loop MTB som gäller.

Det blir en nyutmaning jag inte provat, jag återkommer om loppet senare.

Hoppas att ni orkar att följa och bli inspirerad av mina bravader.

På fast mark.

Nu är jag tillbaka….

De två veckorna har varit otroligt händelserika, så händelserika att jag inte har haft tid till att skriva något här. Träningen har fortföpt som den ska kanske i lite lugnare takt än normalt då det har snurrat en massa anda saker i mitt huvud.
Det kanske inte var så bra men tanke på att det är bara dagar kvar innan Lidingö MTB. Tanken var att jag skulle stå där på startlinjen laddad till tänderna och förberedd till tusen. Nu har kanske inte den planen följts något vidare men med ett otroligt bra träningsläger på Rönneberga Konferens på Lidingö och lite jävla anamma så ska det nog gå bra.

lidingö MTB rönneberga gruppbild

Tisdagarnas simträning fortlöper och jag känner mig både säkrare och snabbare i bassängen så snart är det dags att trotsa kylan och ge sig ut i Östersjön igen.

speedo-simning-jogersö-magnus-frischenfeldt-premiär-trång-crawl

Hanna och Jacob Bruce har redan trotsat kylan och premiärtränat swimrun hemma i Hälsingland i en 9 gradig sjö…. Tufft…

Förutom cykel, simning, gym och löpträning så har jag hunnit med 6 dagar på Gran Canaria. Det är väl det som är det som har varit spännande… Gran Canaria har nu blivit en lite fastare punkt i tillvaron med ett eget ställe att åka till. Att vi nu har en fast plats att förvara cyklar och träningskläder kommer det ge massor av möjligheter till bra träning och dessutom en pool att slappa vid mellan träningspassen.

Gran Canaria begon Playa ingles pool

Kan inte bli bättre…
Nu sitter jag på tåget på väg mot Nyköping och jobb. I kväll blir sista MTB passet inna Lidingö MTB.

Fasen vad jag ska cykla…

MTB teknikträning.

Jag lyckade hålla mig från att hoppa upp i sadeln och ge mig ut i skogen på min MTB i två dagar men nu har jag varit ute en sväng för att kolla om helgens övningar gav något resultat.

mtb-jogersö-vatten

Jag är otroligt bortskämd. De nätter jag sover i stugan på Jogersö har jag närhet till otrolig träning. Stugan ligger på en ö med naturen utanför dörren. I skogen finns ett elljusspår och vid badplatsen en anmärkt Triathlon simbana. Skogen är fylld med stigar som slingrar sig över rötter och stenpartier en hel del krävande backar med svåra tekniska delar, ja ni hör helt perfekt för löpning, simning och mountainbike.

mtb-jogersö

På helgens träningsläger så gick vi genom mycket, hur vi attackerar backar på rätt sätt, hur vi hoppar över hinder och utnyttjar moment. Partier här på ön som jag tyckt varit svåra förut klarade jag galant.

mtb-femöre-två

Mitt egna lilla hatobjekt en stening backe….. gick alldeles utmärkt men hur attackerar man en gran som ligger rakt över stigen?

mtb-hinder-gran

Den lilla biten gick vi inte igenom i helgen… Jag ledde snällt cykeln runt granen och fortsatte på andra sidan.  Inte ens Calle Friberg skulle klara det hindret tror jag.

Det blev totalt två natursköna mil med havet som vy. Sämre onsdagskväll kan man ha.

jogersö-vy-vatten

I morgon är det Stockholm som gäller igen och gymmet ska få sig ett besök.

lidingo mtb

Det är inte många veckor kvar till starten av Lidingö MTB. Har ni inte en startplats ännu och är sugna på att trampa sex utmanande mil på Lidingö gå då in på Lidingöloppet MTB hemsida och anmäl er idag. Det är bra att ha mål med träningen och för mig funkar  lopp som en morot.

Jag kommer inte bli bäst inte heller snabbast eller starkast men jag genomför. Ena utmaningen värre än den andra det är det som gör mig till en vinnare.

Ut i naturen och utmana er, det är vackert så det gör ont i kroppen nu när våren är.

MTB träning för hela kroppen.

Att cykla i skogen är något alldeles speciellt, det är inte bara att trampa på. Om man är van att lägga mil efter mil på landväg så innebär MTB något helt annat. Förutom att man med livet i insats då man slänger sig ut i stup och cyklar över hala rötter tränar man hela kroppen. Jag är van att vid stumma ben av landsvägscykeln nu har jag nu träningsvärk i hela kroppen. Några timmar på MTB hojen känns bra mycket mer än några timmar på landvägen.

Nu i helgen var  Tomas Borgå och jag på Rönneberga konferens för att slipa på våra färdigheter att framföra en cykel i de mest otänkbara av terränger med Calle Friberg och Henrik Sparr som tränare. Att ha möjlighet att ha två av Sveriges främsta MTB cyklister som ledare är något alldeles speciellt dessutom hade de hjälp av Tony Helmersson som har ett världsrekord att cykla nerför en backe i otroliga 174 km/h GALET..!!!

Vi var ett helt gäng som samlades på Rönneberga konferens som ligger på Lidingö.

lidingö MTB rönneberga gruppbild

Rönneberga Konferens är en fantastisk anläggning som satsar mycket på olika aktiviteter och friskvårt. Följ länken och läs på hemsidan. Rönneberga Konferens har ett nära sammarbete med Lidingöloppet och har tillsammans ordnat träningsläger både i löpning och cykel. Rönneberga Konferens har tillsammans med Lidingö Stad byggt en 8 km lång MTB bana i anslutning till anläggningen samt en teknikbana som är under uppbyggnad på området. Som cyklist är man välkommen när som helst dessutom finns det utrustning att hyra/låna på anläggningen.

Träningen bestod av allt från teknikträning, hur man på bästa sätt bemästrar uppför och nedförsbacke och nattcykling i skog. Vi fick dessutom genomgång av Polar hur man använder pulszoner för att på så sätt få ut så mycket det går av träningen.

cykeltvätt-lidingöloppet-rönneberga-konferens-tomas-borgå

STARKSMAGASIN:s starke man Tomas Borgå bemästrar vippbrädan med Henrik Sparr vid sidan.

cykeltvätt-lidingöloppet-rönneberga-konferens-bosöbacken-calle-friberg-mtb

Efter förra årets Lidingöloppet MTB har jag inte riktigt kunnat släppt den överjävliga backe som finns vid Bosön. Jag skrotade relät där och gjorde mig ordentligt illa. Efter att sett hur Calle Friberg slängt sig ut för “stupet” så ville jag inte vara sämre. Nu har jag bemästrat backen som dessutom var blöt och relät hal. Den backe jag hade i huvudet från förra året finns inte kvar utan det är bara en “bump on the road”….

cykeltvätt-lidingöloppet-rönneberga-konferens-lidingö-skidbacke-slalom

Varför cykla på plan mark när man kan harva upp och nedför en slalombacke? Det är sjukt jobbigt och är hur retsamt som helst när man ser Calle Friberg och Henrik Sparr utan problem trampa uppåt…. Jag tog mig inte enda upp till toppen utan att stanna….

cykeltvätt-lidingöloppet-rönneberga-konferens-calle-friberg-skitig

Med regn kommer lera trots det var det inga sura miner på det här träningslägret.

cykeltvätt-lidingöloppet-rönneberga-konferens-skitiga-mtb-calle-friberg

Det mesta går att göra rent med en vattenslang.

cykeltvätt-lidingöloppet-rönneberga-konferens-mörker-silva

För att få ytterligare in dimension så testade vi att nattcykla på MTB banan utanför Rönneberga Konferens. Att cykla på natten är något helt annat. Partier som jag uppfattat som svåra på dagen var inga problem på natten och vice versa. Lamporna stod Silva för, det är helt otroligt hur mycket ljus man jan få ut i en liten lampa.

mms_img14185059861

Det är en mäktig syn att se cyklister flyga fram över stockar och sten i totalt mörker.

Jag vill tacka alla inblandade för en fantastisk helg, en bättre start på cykelsäsongen och uppladdning inför Lidingö MTB kunde jag inte få.

För er andra som missade detta fantastiska träningsläger uppmanar jag bara att håll utkik på Lidingöloppets MTB eller Rönneberga Konferens hemsida för att inte missa nästa tillfälle. Det finns plats för alla oberoende kunskapsgrad.

Hård träning ger resultat.

Träningsläger inför Lidingö MTB

Idag checkade jag in på Rönneberga konferensgård som ligger nästan längst ut på Lidingö. Jag är här för att under två dagar få veta allt man bör veta om MTB.

rönneberga-MTB-lidingö-konferens

Rönneberga konferens har inriktat sig på friskvård och har ett nära samarbete med Lidingöloppet. Hela kursgården är nyrenoverad och i toppskick ligger perfekt med utsikt över inloppet till Stockholm.

rönneberga-MTB-lidingö-pumpning-konferens-utsikt-havet

Aldeles runt knuten finns löpspår, mountainbike bana och ridstigar, men i helgen är det MTB som gäller.

Våra tränare och experter är två av Sveriges mest framträdande MTB cyklister, Calle Friberg och Henrik Sparr.

MTB-helg-16-17-april2

Det inte dom har att lära ut om MTB är ingen ide att veta så helgen kommer att bli spännande. Förhoppningsvis kommer jag kunna kapa min tid på Lidingöloppet MTB betydligt i år.

För att inte vara helt oförberedda på banan i morgon så samlade vi ihop ett gäng och testkörde.

rönneberga-mtb-skogstur-lidingö

Solen sken från en klarblå himmel förhoppningsvis kommer det att vara lika fantastiskt i morgon. MTB banan år ca 9 km lång och bjuder på både tekniska partier och grusade vägar. Det är lätt att hitta då hela banan är uppmärkt med skyltar.

rönneberga-MTB-lidingö-pumpning

Banan slingrar sig i skogen, över stockar, rötter och sten men många partier har en fantastisk utsikt över havet. Har ni möjlighet så är det väl värt att åka ut hit för att träna.

Nu är det i bara att vila inför morgondagen för 09.00 är det  kurvteknik, bromsteknik, position på cykeln, passager och spänger som gäller….

Jag har mycket att lära…

Idetorka.

Det har inte blivit många uppdateringar sista veckorna.

Skidsäsongen är över och det blev det inte många mil skidor i år. Då jag inte vara på hemmaplan då snön föll och spåren lades fick jag förlita mig på gamla meriter. Trots det lyckades jag genomföra Vasaloppet på en ny rekord tid vilket jag är otroligt nöjd och stolt över.

målgång-vasaloppet-2016

Jag har dessutom passerat 50 och kan nu ställa mig till den skara som undrar hur fasen kan åren gå så innehelvete fort.

Senaste månaden har jag hamnat i ett läge mellan vinter och vår där träningen mest besår av upprepade gympass vilka inte är så roliga att skriva om.

gym

Det har blivit åtskilliga mil på löpbandet varvat med styrka dessutom försöker jag få in så mycket rörlighet jag bara kan för jag är stel som en pinne och orörlig som ett badkar.

Det kommer att bli ändring i träningen framöver. Solen värmer vårt långa land och våren är här. Ska jag vara förberedd inför Lidingö MTB, Vätternrundan och marathon så är det bara att sätta fart.

Min nya racer har för första gången fått rulla på de Svenska landsvägarna och ska jag genomföra Vätternrundan och Siljan runt någorlunda smidigt så är det bara att hamra mil i cykelsadeln.

cyckel-landsväg

cykel-landsväg

Nästa helg är det dags för Lidingö MTB träningsläger i Rönneberga. Jag har inte fått ihop mer än 3-4 mil i skogen, lite lite om jag får säga det själv för att självförtroendet ska infinna sig. Det lär ju vara en hel del MTB nördar på träningslägret och riktigt där är inte jag…

mtb-jogersö

Cykeln är åtminstone rengjord och uppsmord inför träningslägret.

mtb

I sommar kommer även ett antal löplopp och där bland annat Urban mile i Stockholm, Medo’c Marathon i Frankrike, Lidingöloppet och Stockholm Halvmara. Med tanke på att jag inte gillar att springa och dessutom anser mig som värdelös i löpning så är det bara att sätta igång. Igår avverkade vi på årets första utter 13 km vilket jag tycker är en ganska bra start på löpsäsongen.

lars-jag-löpning

Som ni ser har jag massor av roliga saker framför mig i år så det är bara att sätta igång och träna.

Inget är gratis disciplin och träning ger resultat.