Med gummidräkt och paddlar.

Äntligen har openwatersäsongen börjat.

Idag blev det ett skönt premiärpass på ön. Det är ingen vidare värme i vattnet men vad gör väl det när jag har en dräkt från SPEEDO tajtare än mitt egna skinn… Med paddlar i högsta hugg, simmössa på och bojen från HEAD fäst runt midjan körde jag ett intervallpass.

Jag tror att varje vända var ca 150 meter det blev 10 st stegrande tempo i varje 150 meters vända.
Med insim och avsim blev det närmare 2 kilometer en helt ok start på utesäsongen…

Det är en lyx att ha klippor runt hörnet av stugan, det är bara att dra på sig dräkten traska eller springa 800 meter så har jag hela havet öppet framför mig…!!!

Fasen vad jag har det bra..!! Simma lugnt.

Punka…

Man tar vad man har och löser problemet…

Allt går med lite vilja. Det är annat i skogen, jag hoppar inte runt bland stock och sten på cykeln med en morakniv i fickan.
Trots sol och sommar är det källaren på gymmet som gäller idag, tänkte se hur länge ryggen håller med lite sköna marklyft….

Rygg axelpass.

Trotsa känslan av lathet packa väskan och gå till gymmet…!! Så fort man är på plats brukar det flyta på och så gjorde det för mig idag.

Första passet på en vecka och det gick riktigt bra…!! 45 minuter intensivt rygg och axelpass med magövningar som mellanövningar.

Svettig som… det va riktigt skönt att svettas ur restprodukter från midsommarhelgen. Nu ska jag bara ta tag i kosten igen. Det blev storkok köttfärssås, perfekt att ha i frysen när man kommer hem stressad.

I morgon har jag möte med en dietist…. Spännande å se vad hon säger om min kosthållning.

Midsommar

Att jag ska sätta av minst 30 minuter till pulshöjande aktivitet varje dag har inte funkat vidare bra, det kom en midsommar vägen…
Normalt brukar jag säga att det har ingen betydelse tid finns bara man planerar. Jag har planerat sjukt dåligt.

Med stugan full i 4 dagar, massor med mat och visor där man dricker efter så blev det inte mycket träning för min del.

Allt på midsommarbordet är inte onyttigt…. Med sånghäfte i högsta hugg och någorlunda blå himmel blev det en kanonmidsommar.

Nu är det bara att ladda om och ta igen det jag har förlorat den sista veckan.
Inga fler ursäkter…. Gymmet nästa.

Säsongavslut för torsdagar.

Det har varit mycket sista tiden så simträningen har minst sagt blivit lidanden. Hur jag ska hinna med tre pass med simklubben Stockholm Dolphins i veckan är en gåta…

Nu lyckades jag ta mig till Kronobergsbadets basängen för säsongens sista torsdagspass. Trots träningsverk, blåmärken efter Lida loop och allmänt trasig kropp så är det skönt att dyka ner i vattnet, dessutom var vi helt själva på Kronobergsbadet och fick husera i bassängen som vi ville.

90 minuters drillande av samtliga fyra simsätt sen är man ganska mör.

Stilstudie på Marius Link som kämpar på med fjäril. Inte trodde jag för två år sedan då jag kom till klubben att jag skulle behärska fjäril. Vill man impa i bassängen så är det bara att dra några längder fjäril.

Nu börjar utesäsongen så det är bara att dra på våtdräkten och ge sig ut i Östersjön…
Simma lugnt…

Inget vidare kärt återseende….

Någon gång har jag sagt att under 30 minuter varje dag göra något som är pulshöjande. Något som gör att jag svettas, så jag gick till gymmet….

Det var ett tag sedan jag var där eftersom det varit mycket cykel sista tiden. Måste medge att jag inte var vidare sugen och det gick skitdåligt..!!

Kände mig svag och orkeslös ett riktigt SKITPASS…

Gav upp efter bara några ryggövningar och satte mig på spinningcykeln…

Efter 10 min gick jag och duschade….

Fy fasen va jag e kass…..
Tar igen det i morgon….

Lida Loop dagen efter….

På grund av värkande kropp, begynnande träningsverk, skrapsår och ett skadat knä lyckades jag somnade vid fyra i morse. Att sedan vakna med med träningsvärk är en skön känsla, ett betyg att jag tog ut mig i skogen igår. Med knakande leder och stel rygg är det bara att konstatera jag är inte är 20 längre…

Det är bara att hoppa upp i sadeln igen och trampa på.

Lida Loop var ett kanonlopp och jag kommer definitivt stå på startlinjen igen nästa år. Då vet jag dessutom vad jag har att vänta. Till nästa år ska jag träna bland rötter och stenar dessutom kommer Ryssbergens slalombacke att vara substitut till Lida Loops start. Ryssbergsbacken är både längre och brantare så det lär bli sjukt jobbigt.

Jag kan inget annat än rekommendera Lida loop med sina skogar, sjöar och steniga backar.

Här kommer lite bilder från loppet som Daniel Johnsson har tagit.

Starten för herrar elit.

Emil Lindgren och Calle Friberg som susade in på en andraplats. Emil blev 12:a

Matthias Wengelin och Henrik Sparr som kom in på 3:e plats. Matthias saknar placering.

Och så lite egobilder på mig…. min plats är ovesäntlig men jag kan garantera att nästa år kommer det att gå betydligt fortare…!!!

Rötter och sten var ett genomgående tema på loppet.

Det var tur att det även fanns platta grusvägar för återhämtning.

Lidaloop 65 km

Ett nytt lopp och en ny erfarenhet.

För några år sedan blev jag anmäld till Lidingö MTB av Tomas Borgå på Stakmagasin som även är sponsorer till Lidingö MTB. Jag hade aldrig cyklat ett MTB lopp inte heller ägde jag en MTB cykel. Jag sprang då iväg till en cykelbutik för att köpa cykel. Eftersom jag inte hade en aning om vad som gällde i MTB värden och inte heller var jag vidare intresserad att lära mig. Jag trodde att MTB var en engångsföreteelse som skulle läggas på hyllan direkt efter loppet så jag kunde koncentrera mig på En Svensk Klassiker som jag då höll på med.

Cykelvalet gick till en cykel i mellanklassen som “skulle hålla”sa dom. 29” utan massa extra lull lull inte heller var den dyr..

Om jag då hade vetat att jag skulle spendera ett antal timmar i den sadeln, avverka fyra Lidingö MTB och nu Lida loop hade nog valet av cykel sett annorlunda ut. Det är nog dags att uppgradera cykeln för att sluta med MTB lär jag inte göra för det är sjukt kul.

Cykeln lastades på bilen för att åka ut mot Tullinge och Lida Friluftsgård. Solen sken och vädret kunde inte bli mer perfekt, lagom varmt och inget regn.

Lida loop är ett lopp som är uppdelat på tre loopar där man passerar Lida Friluftsgård två gånger och går i mål den tredje om man väljer att cykla det lång loppet som är 65 km.

Först loopen är en ganska snabb loop som startar direkt med en slalombacke…. UPPFÖR tack för det. Därefter ett antal backar och lite singeltrack.

Loop nummer två var rent ut sagt förjävlig. Att det finns så mycket rötter och sten i skogen. Lägg då till backar både uppför och nedför fulla med rötter och sten. Under detta lopp är det inte bara benen som får jobba utan även resten av kroppen, lag lär vara stel i morgon.

Loop tre är den kortaste och den lättaste, även om det inte kändes så lätt när kroppen skrek av verk och utmattning….

Men efter 3:40:45 kom jag i mål…..

Dags att uppdatera hojen….

Man är alltid pigg och stark innan start, det går över FORT…!!

Målgången…. Ett kärt återseende efter några timmar på cykel,,

Det gäller att ha koll på var man lägger cykeln innan start…

Mina två eviga hjältar Calle Friberg Och Henrik Sparr…!!!

Calle Friberg kom 2:a på en tid 2:15:22 och Henrik Sparr 2:17:38 och jag EN OCH EN HALV TIMME SENART…!!! Dom är sjukt snabba…!!!

Inte snällt att låta oss starta med en SLALOMBACKE…!!!

Jag var ganska nöjd med att gå i mål..

Mat är alltid gott efter ett lopp men va fasen va detta..!!

Nu laddar jag om för nya utmaningar och tar hand om min sargade kropp….

Back in business….

En ny uppfräschad hemsida då är det dags att sparka liv i min blogg igen. Det var ett tag sedan det publicerades något men det är aldrig för sent att ta upp tråden igen. Bara för att det inte har postats något så har jag inte legat på sofflocket och latat mig…

Visserligen har jag nått upp till nästan alla mål jag satte då jag startade med bloggen. Det största målet var att genomföra en svensk klassiker och det har jag hunnit med två gånger… (nästan tre jag bröt mitt första lopp någonsin förra året som var Vätternrundan)

Sjukt kallt och blött. En lättnad när jag tog beslutet trots ett personligt nederlag.

Jag har sprungit Ångaloppet familj med mitt gudbarn Märta Bruce.

Även med hennes mamma Hanna Bruce.

Tunnelrun i Stockholm.

Siljan runt två gånger. Ena gången i regn men även en gång i strålande solsken med Ia Landeblad och Nikas Weise.

Sprungit Medoc marathon i Bordeaux klädd som Pippi Långstrump med Lars Frischenfeldt, Hanna och Jacob Bruce

Även cyklat i Bordeaux men då klädd i sverigedräkt…. Chefsredaktören Tomas Borgå som ståndaktig riddare.

Lidingöloppet 30 km med Tomas Borgå och Tomas Färnlöv.

Lidingö MTB med Tomas Borgå.

Tomas Borgå och jag lyckades dessutom med konststycket att springa Lidingö ultra 50 km dagen efter och hamnade då på Lidingöloppets wall of fame…..

Ja som sagt jag har inte legat på latsidan och laddar för nya utmaningar.

I morgon är det Lida loop MTB som gäller.

Det blir en nyutmaning jag inte provat, jag återkommer om loppet senare.

Hoppas att ni orkar att följa och bli inspirerad av mina bravader.

På fast mark.

Nu är jag tillbaka….

De två veckorna har varit otroligt händelserika, så händelserika att jag inte har haft tid till att skriva något här. Träningen har fortföpt som den ska kanske i lite lugnare takt än normalt då det har snurrat en massa anda saker i mitt huvud.
Det kanske inte var så bra men tanke på att det är bara dagar kvar innan Lidingö MTB. Tanken var att jag skulle stå där på startlinjen laddad till tänderna och förberedd till tusen. Nu har kanske inte den planen följts något vidare men med ett otroligt bra träningsläger på Rönneberga Konferens på Lidingö och lite jävla anamma så ska det nog gå bra.

lidingö MTB rönneberga gruppbild

Tisdagarnas simträning fortlöper och jag känner mig både säkrare och snabbare i bassängen så snart är det dags att trotsa kylan och ge sig ut i Östersjön igen.

speedo-simning-jogersö-magnus-frischenfeldt-premiär-trång-crawl

Hanna och Jacob Bruce har redan trotsat kylan och premiärtränat swimrun hemma i Hälsingland i en 9 gradig sjö…. Tufft…

Förutom cykel, simning, gym och löpträning så har jag hunnit med 6 dagar på Gran Canaria. Det är väl det som är det som har varit spännande… Gran Canaria har nu blivit en lite fastare punkt i tillvaron med ett eget ställe att åka till. Att vi nu har en fast plats att förvara cyklar och träningskläder kommer det ge massor av möjligheter till bra träning och dessutom en pool att slappa vid mellan träningspassen.

Gran Canaria begon Playa ingles pool

Kan inte bli bättre…
Nu sitter jag på tåget på väg mot Nyköping och jobb. I kväll blir sista MTB passet inna Lidingö MTB.

Fasen vad jag ska cykla…