10 augusti, 2015 Elin Bjärkstedt

Genomförde tävling. Check. Hade kul. Check.

Igår: bild-9 kopia

I dag:bild-9

Kontraster. Bästa grejen för en som vill suga märgen ur livet. Dagens återhämtningspass blev att gå med skrinda och gummiflotte 2 km till stranden och sedan tillbaka igen.  Körkort är för veklingar. Alla fyra kusiner marscherade med.

Men om jag ska sammanfatta helgens lärdomar till er som funderar på att tävla:

1) Att tävla är roligt (om man tycker om sig själv)

Man utsätter sig för blickar när man tävlar i CrossFit. Domarens blick, publikens och medtävlarnas blick. Jag blev presenterad av speakern som en “Kändis inom CrossFit som både skriver och gör tv” Då höll mitt hjärta på att stanna. Mina teoretiska kunskaper är mycket  stora- jag kan skriva en artikel om tävlingen och eventen. Analysera wodarna och arrangemanget och vilka vindar som blåser i communityt, men att praktisera är en helt annan sak. Men som tur är föll mitt hjärta snabbt in i rytmen igen. Jag vet vem jag är och vad jag gör- och då började jag njuta av att stå på arenan.

2) Man presterar som man tränat 

… därför hamnade jag resultatmässigt i mitten av min grupp. Och därför blev det här med att utsätta mig för tävling det optimala testet på vad jag snabbt behöver förbättra för att utvecklas i min favorit-träningsform. Och. Jag borde ha sprungit mer i sommar. Mycket mer. Ingen nyhet för någon.

3) Man presterar som man tränat + adrenalin

Som jag fasade för den där speed laddern i cleans upp till 60 kg. 60 kg är ingenting för en CrossFitkvinna idag. Men min skräck för tunga squatcleans är förbundet med min skadade rygg. Samtidigt vet jag att jag är fysiskt starkare än så. På tävlingen fick jag upp 60 kg 2 gånger och det var inte en seger över vikten utan en seger över rädslan. Efteråt grät jag. Det var härligt!

4) Meriterade kompisar är fint om man känner sig vilsen i pannkakan

När Lanner skrek att jag skulle dela upp TTB i tvåor för att inte sabba greppet lyssnade jag genom tävlingsbubblan och kände mig trygg.  Och att få göra ett event i Amandas Gameslinne var ju väldigt roligt för en CrossFittens lilla Grovarbetare.

5) Att ha förberett sig är A och O för upplevelsen

Martins telefonsamtal innan och uppvärmningsdrillarna jag fått av honom fungerade mycket bra, framförallt kändes det som jag hade någon plan med min uppvärmning och gjorde något vettigt. De fungerade alltså både för att förbereda kroppen – men framförallt höll de nerver i schack. Min favorituppvärmning (inför cleans-stegen) var: Drick en trippel espresso! 

Och ha en plan för själva eventet- och håll dig till den. Gör att man inte tappar bort sig.

6) Ha Mia Rodbhorn som Coach på plats

Det här är mitt viktigaste råd till dig som vill tävla. Ha Mia som coach på plats. Hon är underbar. Vi sov och åt och hon höll ordning på alla tider och skor och knäskydd och cocosvattnet. Dessutom kändes det som jag haft ett långt varmt  terapeutiskt samtal  under en spa-helg och inte alls som om jag gjort något läskigt. Jag menar allvar. Omge dig med folk som lyfter dig och ser dig själv utifrån eftersom du har fullt upp med att prestera.

7) Utvärdera, lär dig, och bli en bättre människa

Inte bara om tävlingsmomenten, utan hur du blir under bedömning inifrån och utifrån.

8) Hälsa på människor, prata, peppa, men säg inte negativa saker om dig själv

Det är så tråkigt att höra om allas tillkortakommanden. Jag sov skitdåligt mellan lördagen och söndagen, men höll käften för det. Som tävlande i den skalade klassen på Pennybridge open i Örebro tror jag inte det påverkade mitt resultat ett skit. Se punkt 2. Och om det nu gjorde det, vad spelar det för roll?  Roligare att sprida glad energi runt sig!

Nu är jag så träningssugen!!! OCH JAG HAR INTE ONT I RYGGEN ETT SMACK! Ska fortsätta köra Next levell fitness så fort jag kommer hem till Stockholm igen. En vecka kvar på torpet.

 

About the Author

Elin Bjärkstedt läs mer om mig på wwww.personligaretraning.se

Comment (1)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *