23 september, 2013 stark

Andreas Lindén

Bredvid upploppsrakan står vännerna. Ler, applåderar. SVT:s kameraman följer varje rörelse. Pulsklockan på Andreas Lindéns armled visar 19 timmar och 46 minuter. Mitt i allt försöker ögonblickets huvudrollsinnehavare lura en kropp på absolut bristningsgräns att det snart är över. Att Lidingöloppet alldeles strax är ett minne blott. Att han kan lägga Superklassikern bakom sig, som en vinnare. Superklassikern är, för er som undrar, en svensk klassiker med en tvist: alla fyra grenar i en följd, under ett och samma dygn. Med helikopter som tar dig däremellan.

Men. Av slutet minns Andreas Lindén själv ingenting. Och han kommer inte ihåg att han somnade mitt i en mening på Lidingöbron. Däremot är han, två år senare, fast besluten att han vill göra om Superklassikern – med nio mil rullskidor, tre kilometer simning, 30 mil cykel och tre mil löpning – igen.

– Jag var stressad över allt det praktiska, det sög energi innan tävlingen. Jag var inte alls så mentalt stabil som jag är idag. Under Vasaloppet fick jag inte i mig någon näring alls. Jag hade magkatarr. Det är ett skäl till att jag vill göra om det. Jag kan bättre. Mycket bättre.

Ändå knäckte du rekordet i effektiv tid?

– Ja, men jag har samtidigt slitit så enormt hårt för att komma hit. I över tio år har jag haft näsan precis ovanför vattnet. Det har alltid löst sig, men energin som krävs påverkar. Jag hade kunnat ta ett vanligt jobb, men då hade jag inte gjort det jag gör idag. Jag vill ha fria tyglar, säger Andreas.

Vi sitter på Andreas terrass i Santa Ponsa, en semesterort inte långt från Magaluf. Nära berg, nära hav. Mallorca är en utmärkt plats för en triathlet som satsar fullt ut.

– Att jämföra en stationär cykel i ett garage med bergen här, där intervallerna kommer naturligt är omöjligt. Jag ryser nästan när jag tänker på hur vacker skogen är. Med kunskap och kreativitet kan jag få igång riktigt roliga pass här, säger han.

Andreas_Linden_bike



Han springer överallt. Även på avspärrade områden. Vilket också det innebär naturliga intervaller – i form av ilskna hundar som jagar honom.

– Äh. Alla spanjorer är vana vid att hoppa över stängslet. Det finns så enormt vackra områden. Det är värt det, ler han.

Han ler också åt de lokala tävlingar han försöker att vara med och tävla i så ofta han kan.

– Några timmar före tävlingen kommer en bärgningsbil och bogserar bort de bilar som står i vägen. Sen kör polisen framför oss när vi kommer cyklar oss och väjer undan trafik. Utan någon närmare påannonsering. Men folket verkar acceptera det. De tycker dessutom att det är kul med tävlingar och går man ur huse och hejar på.

Förutom träningen är prispengarna viktiga för Andreas. De krävs. Och de brukar för det mesta förändras samma dag som tävlingen är. Från tusentals lockande euro till ett presentkort på några hundra i närmaste cykelbutik. Det är lite så det är här. Andreas började springa i sin pappas fotspår redan innan han fyllt tvåsiffrigt. När hockeyn kom in i bilden förbättrade han fysiken ytterligare. När polarna fick skjuts av curlingföräldrar valde han självmant att cykla till och från träningarna. Och fortsätta träningen på isen hemma. Tills mörkret sänkte sig – och även efter det.

– Jag var helt galen. Och det är jag nog fortfarande. Men galna människor verkar ju ha kul. Fast i mina ögon är det jag gör fullt normalt. Det är andra som ser mig som knäpp och galen. Men. Som sagt. Om det är galenskap som krävs för att ha kul så placerar jag mig gärna i det facket, flinar Andreas.

Andreas Linden

Som 18-åring hade cyklingen fått fäste i träningstillvaron och han rankades som en av världens tio bästa juniorer. Han hade en pokal med sig hem i bagaget i princip varje helg. Att det till slut blev triathlon, en förening av tuffa konditionsidrotter, är inte direkt förvånande. Det passade både hans tänk och fysik. Men att vara sin egen atlet kräver precis samma sak som för alla som driver sin egen business – pengar.

– Jag har legat på som värsta telefonförsäljaren, erkänner Andreas. Inför Superklassikern ringde jag SVT 30 gånger. Jag behövde helikopter mellan destinationerna, men företagen trodde inte riktigt på mig. Jag var för ung. Jag fick spela ut dem mot varandra och när den ena godkänt kontraktet så var nästa redo att göra det. Allt löser sig.

Vilket det gjorde en vecka innan Superklassikern. Trägen vinner. Och vinner, det gör Andreas ofta. Även om han, rent mentalt, inte i första hand tävlar mot konkurrenter.

– Det behöver jag inte. Jag är mer ute efter upplevelsen av fysisk aktivitet. Tävlingen är ett sätt att uttrycka sig på. Jag måste ständigt utmana mig själv – det är en del av utvecklingen.

Ski of Sweden var precis en sådan utmaning. När snöflingor dalade ned över hela landet i slutet av 2010 fick Andreas en tanke: varför inte satsa på att åka skidor, från norr till söder? Efter ett par dagars regn startade han loppet från Smygehuk i början av januari. Tyvärr satte tövädret käppar i hjulet. När han efter tio dagar skulle ha befunnit sig i Norrland hade han ”bara” kommit till Askersund, vid Vätterns norra strandlinje.

– Hade jag kört annandag jul är jag helt säker på att jag skulle ha klarat det. Projektet var så sjukt kul. Få förstår känslan av att åka skidor ensam i natten med månen som enda ljuskälla, och att sedan följa ljuset mot staden. Jag älskade varje sekund av det.

I juli 2012 gjorde han ett nytt rekordförsök: att cykla genom Sverige från Smygehuk till Treriksröset på under 100 timmar. Under parollen Sverigeloppet hade han ett tv-team och fyra personer i husbil i följe, som gjorde allt förutom att just filma och fota. Dessutom bekostade Axa satsningen. Allt var upplagt för succé. Men…

– Redan efter två mil började högerknät strula. Efter Jönköping fick jag riktigt ont. I höjd med Orsa hade jag sådana problem att jag tvingades stanna regelbundet. I Gällivare bröt jag – och det var oerhört frustrerande. Jag hade ju bara 28 mil kvar, en ynka Vätternrunda, jag var nästan framme! Den sträckan hade jag cyklat på sju timmar tidigare.

 

Men det gick inte att fullfölja?

– Nej, det var inte värt det. Jag hade så extremt ont, och smärtan gav kedjereaktioner. Det fanns ingen tid för återhämtning. Det högg i varje trampsteg och jag grät på slutet. Numera ler jag lite åt dem som klagar på mjölksyra. Mjölksyra är ingenting. Ingenting!

Andreas Lindén bor i ett behagligt klimat. Hans dagar börjar alltid med att han planerar upp dagen – och bestämmer vilka pass han ska köra. Om det händer att han tycker det är jobbigt att träna?

– Ja, antingen beror det på att jag är sjuk, sovit för dåligt eller tränat för mycket. Men bara då.

Att han ofta blir jämförd med Jonas Colting må så vara. Själv tycker Andreas att jämförelsen lätt tenderar att bli lite skev.

– Jag tycker inte att man kan jämföra oss. Personer är personer, konstaterar han.

Okej, men i resultatens värld tillåts jämförelser. I En Svensk Klassiker var Andreas fem och en halv timme snabbare än Colting. Det är fakta.

– Vi tränar ihop och vi har cyklat ihop. Vi hörs och syns en del. Vi är av samma sort, vi jobbar med det här på heltid.

Precis som Colting har Andreas också byggt sitt eget varumärke på ett skickligt sätt. När andra 16-åringar surade över att lokaltidningarna inte skrev om dem ringde han till redaktionerna, gjorde sig anträffbar och berättade om sina vinster. I triathlons värld har han dessutom haft mycket draghjälp från sin tonårssatsning på cykel.

– Tack vare det har jag nog bättre syreupptagning än de flesta, förklarar han.

I sin träningsplan följer Andreas en röd tråd, en tråd han emellertid inte följer nitiskt.

– Man måste lyssna på kroppen. Det är inte alltid träningen som gör dig tröttast som är bäst. Många relaterar dessutom till mjölksyra och går in för att få träningsvärk. Du ska inte ha träningsvärk efter varje pass. Träningsvärk är inget kvitto på väl utförd träning. Det kan vara det, men inte varje gång. Träningsvärken beror på nya rörelsemönster. Att varje pass hitta nya rörelsemönster gör inte träningen funktionell. Jag anpassar min styrketräning efter de muskler jag använder i de idrotter jag utövar. Det resulterar i fyra olika övningar; chins, dips, marklyft och knäböj. Jag använder aldrig maskiner i min styrketräning. 

Unnar du dig vilodagar?

– Ja, vilar jag så vilar jag. Jag förstår inte alls dem som drar in och går på stan under vilodagar. Det är viktigt att vila, att inte slita på leder och benhinnor. Skulle jag få en infektion eller större skada så förlorar jag allt; från sponsorer till mitt jobb. Kroppen är mitt verktyg.

Genom att variera fokus på grenarna säger sig Andreas minska skaderisken. Han kör dessutom styrketräning i olika parallella block.

– Inför tävlingarna bryter jag schemat helt, förklarar han.

När STARK besöker honom i Spanien återstår en knapp vecka till Madridloppet. Inför loppet, som går på söndagen, ska han låta bli att träna på tisdagen och fredagen.

– På onsdag springer jag, simmar och cyklar lite; allt med fartökningar. Det är inte läge att slita på muskulaturen så nära ett jobb. När jag springer blir det löpteknikövningar, jag kör några enkla styrkeövningar på stranden. Marklyft, knälyft, utfall, chins och dips. Simpla grejer.

Vi lämnar frukostbordet och tar en gemensam löptur till El Toro, ett militärt område med enormt vackra vyer med höga klippor som rasar ner i medelhavet – och med tydliga avgränsningar. Men, som sagt. Det stoppar inte Andreas. Målsättningen han har framför sig är VM i Las Vegas. Väl efter det ska Andreas ta ett beslut om det blir en halv eller en hel Ironman.

Och Superklassikern? Tja, trägen vinner. Och som ni vet, Andreas Lindén är fortfarande inte helt nöjd.

– Nästa år kanske det är dags igen. Att komma in under 16 timmar skulle vara hur coolt som helst!

Tips från coachen 

✓ Kom igång med vardagsmotionen. Det viktiga är att få det till en vana. Vill du göra något – se till att göra det – och gör det hela tiden bättre. Gör det längre, hårdare och oftare.

✓ Om du inte hinner träna en timme – spring i 20 minuter. Fem minuter lätt, tio minuter hårt, fem minuter lätt.

✓ Förändra belastningen. Enklast gör du det genom att öka intensiteten. Har du brist på tid så är det här det bästa knepet.

✓ Om du springer – ge dig ut en halvtimme och kör passet i fem olika tempon. Det är viktigt att inte alltid ha samma hastighet när du springer. Kör lite stegrande, sakta ner, variera.

Andreas Lindén om… 

Mat: Jag är ganska restriktiv med kosten nu när jag inte växer längre. Jag försöker att tänka på vad jag äter så att jag inte blir för tung. Det är kul med mat, jag odlar egna kryddor. Om jag behöver gå ner i vikt äter jag på mindre tallrikar. Behöver jag gå upp i vikt äter jag på en större tallrik. Jag äter sällan kosttillskott och om jag gör det är det mest av praktiska skäl.

Coachning: Jag arrangerar träningsläger i Spanien där jag coachar företagsledare, studenter, kvinnor och män som är på semester. Jag ger dem scheman om tipsar hur de ska träna. Det är enormt roligt att följa deras utveckling.

Träningsschema

Andreas träningsupplägg sträcker sig över en fyraveckorsperiod som även innefattar styrketräning. Här; ett översiktigt schema. Work it.

Simvecka 
Måndag: Simning intervaller 60 min + Cykling 2h, naturliga intervaller
Tisdag: Löpning 1000m x 5 ggr
Onsdag: Simning + Styrka + Cykling 1,5h, 10×5 km tävlingsfart
Torsdag: Vila
Fredag: Simning + Cykling 4h + Löpning 30 min
Lördag: Simning långa intervaller + Uppladdningspass på cykel
Söndag: Lokaltävling på Mallorca

Löpvecka
Måndag: Simning korta intervaller
Tisdag: Simning + Löpning 1000m x 5 ggr + Styrka
Onsdag: Cykling 3h naturliga intervaller + 30 min crosslöp
Torsdag: Löpning, backe 4×4 + Simning + Styrka
Fredag: Simning långa intervaller
Lördag: Simning 1h + Cykling 10×5 km tävlingsfart
Söndag: Cykling 2h naturliga intervaller + 2h crosslöp

Cykelvecka
Måndag: Simning korta intervaller
Tisdag: Cykel 3h naturliga intervaller + Simning 1h
Onsdag: Cykel 10×5 km + 3x1000m löpning
Torsdag: Simning + Cykel 3h naturliga intervaller
Fredag: Simning långa intervaller
Lördag: Cykel 20×5 km tävlingsfart
Söndag: Cykel 5h + 30 min crosslöp eller lokaltävling på ön

Rörlighets/återhämtnings/testvecka
Måndag: Vila
Tisdag: Lätt löpning 60 min, rörlighetsträning 60 min
Onsdag: Test löpning 3000 m
Torsdag: Test simning 400 m
Fredag: 100min rörlighetsträning
Lördag: Cykel 20min hårt/10min lugnt i 2h + löpning 45 min-1h
Söndag: 100 min rörlighetsträning

Fakta/ Andreas Lindén 

Ålder: 23 år (född -89)

Längd: 184 cm

Vikt: 73 kg

Bor: Borås, träningsbas på Mallorca

Familj: Flickvän Ida Carlsson, två syskon och föräldrar i Borås

Bästa resultat/mest stolt över: Rekordet i Superklassikern 2010, veckorna som provcyklist för Saxobank -09

Mål: Lyckas kvala till VM i halv-IM -14 eller -15

Förebilder: Många, dock tar jag bara egenskaper hos mina förebilder. Det finns ingen jag känner så bra att jag kan uppskatta helhetskonceptet.