2 juni, 2012 stark

Jillian Michaels

Hon har kallats världens mest kända PT. Egentligen är hon mer än så. Hon är ett varumärke inom träning världen över. STARK fick en exklusiv stund med Jillian Michaels, känd från bland annat program som Biggest loser, och snackade tips, träning och framtid – the american way.

jillianUSA brukar nämnas som ett land med stora klyftor. Det handlar om ekonomi – från rik till fattig är glappet smått enormt – och det handlar om hälsa kontra ohälsa. Dessa båda har på senare år dessutom placerats i samma vågskålar. För det är billigare med junkfood än med hälsosam dito. Och kunskap, om hur man lever ett hälsosammare liv, spelar en stor roll. Kunskapen om den egna kroppen, om vilken träning som fungerar, om kosthållning med mera. Det är här Jillian Michaels har blivit stor, i gapet som delar amerikanerna.

Det är många år sedan Jillian gick från att vara personal trainer till att bli celebrity personal trainer. Det är också många år sedan hon som tolvåring fördelade 80 kilo på sin en och en halv meter långa kropp. Det var då hon började träna, något som ledde henne vidare till en professionell hälsokarriär som bara fortsatt att växa i omfång. Hon har, sedan 2004, gjort elva säsonger av TV-succén Biggest loser. Den som nu visas, alltså nummer elva, kommer vara hennes sista. Och om Biggest loser träffar bäst i målgruppen ”medelålders” kan nämnas att Jillian även har tre egna TV-spel för konsolen Nintendo Wii: Jillian Michaels Fitness Ultimatum 2009, 2010 och 2011. Som vilken celebritet som helst alltså – som är bäst inom sitt område.

Jillian är 37 år i år. Hon bor i sin hemstad Los Angeles och har i mer än halva sitt liv arbetat som personlig tränare. Jobbet idag innebär dock mer om att nå ut till fler än att arbeta direkt med individer, även om Jillian själv ser det som att hon jobbar med individuellt förändringsarbete. Men samtidigt – 1,6 miljoner i veckan besöker hennes websida. Biggest loser har en ännu större publik och hon säljer dessutom miljontals böcker. Beträffande hennes egen träning är hon än idag fast i det som vände hennes viktkurva – kampsport. Thaiboxning och Akurui-Do, som hon har svart bälte i, kombineras med styrketräning. Varje dag, på något sätt. Dels för att hon har ett behov av det och dels, givetvis, för att hon har ögonen på sig.

 

Hon har kallats världens mest kända PT. Egentligen är hon mer än så. Hon är ett varumärke inom träning världen över. STARK fick en exklusiv stund med Jillian Michaels, känd från bland annat program som Biggest loser, och snackade tips, träning och framtid – the american way.

jillian
USA brukar nämnas som ett land med stora klyftor. Det handlar om ekonomi – från rik till fattig är glappet smått enormt – och det handlar om hälsa kontra ohälsa. Dessa båda har på senare år dessutom placerats i samma vågskålar. För det är billigare med junkfood än med hälsosam dito. Och kunskap, om hur man lever ett hälsosammare liv, spelar en stor roll. Kunskapen om den egna kroppen, om vilken träning som fungerar, om kosthållning med mera. Det är här Jillian Michaels har blivit stor, i gapet som delar amerikanerna.

Det är många år sedan Jillian gick från att vara personal trainer till att bli celebrity personal trainer. Det är också många år sedan hon som tolvåring fördelade 80 kilo på sin en och en halv meter långa kropp. Det var då hon började träna, något som ledde henne vidare till en professionell hälsokarriär som bara fortsatt att växa i omfång. Hon har, sedan 2004, gjort elva säsonger av TV-succén Biggest loser. Den som nu visas, alltså nummer elva, kommer vara hennes sista. Och om Biggest loser träffar bäst i målgruppen ”medelålders” kan nämnas att Jillian även har tre egna TV-spel för konsolen Nintendo Wii: Jillian Michaels Fitness Ultimatum 2009, 2010 och 2011. Som vilken celebritet som helst alltså – som är bäst inom sitt område.

Jillian är 37 år i år. Hon bor i sin hemstad Los Angeles och har i mer än halva sitt liv arbetat som personlig tränare. Jobbet idag innebär dock mer om att nå ut till fler än att arbeta direkt med individer, även om Jillian själv ser det som att hon jobbar med individuellt förändringsarbete. Men samtidigt – 1,6 miljoner i veckan besöker hennes websida. Biggest loser har en ännu större publik och hon säljer dessutom miljontals böcker. Beträffande hennes egen träning är hon än idag fast i det som vände hennes viktkurva – kampsport. Thaiboxning och Akurui-Do, som hon har svart bälte i, kombineras med styrketräning. Varje dag, på något sätt. Dels för att hon har ett behov av det och dels, givetvis, för att hon har ögonen på sig.

Du har tidigare gått ut med att du var överviktig som barn, hur började du träna för att få bukt med det?

– Det stämmer, jag brottades definitivt med min vikt. Vändningen kom när min mamma fick in mig på kampsport, faktiskt. Så började min process för att återfå min hälsa. Orden ”reclaiming my health” låter klart tuffare på engelska.

Vad ledde dig till att bli överviktig, åt du fel?

– Som många amerikaner handlade det om att jag käkade för mycket snabbmat. Faktum är att mina föräldrar, på den tiden, inte visste bättre. Vi var dåliga på det, hela familjen. Sedan var jag inte den mest fysiskt aktiva heller, så klart.

Ingen träningsfamilj alltså?

– Inte när jag var barn, nej.

När ändrade det sig och hur lyckades du?

– I tonåren tröttnade jag på att vara överviktig, men det hade inte gått utan min mammas stöd. Som barn eller tonåring är det svårt att förstå att det faktiskt går att gå ner i vikt, bryta invanda mönster och välja en annan och en bättre livsstil, men min mamma fick mig att tro på det och att lyckas.

Vad vill du ge för råd till barn eller, för den delen, föräldrar i liknande situationer?

– Alla förtjänar att må bra och om du anstränger dig så är allt möjligt. Följ dina drömmar, de är inte ouppnåeliga.

Ganska amerikanskt, kan tyckas. Men samtidigt sant, det har ju funkat för Jillian. Hon fortsätter: – Och till alla föräldrar: era barn följer er och vad ni gör. Ni skapar till stor del deras intressen och deras förståelse för hur saker hänger ihop. Det gäller självklart även deras kost samt intresse för träning och sin egen hälsa.

Håller du någon strikt diet idag?

– Egentligen inte, men jag är medveten om vad jag äter och hur mycket energi jag gör av med. Det handlar bara om att förstå sig på balansen däremellan: energy in versus energy out. Och att äta kvalitetsmat, så klart.

Vilket är det största misstaget folk gör när det kommer till att hantera sin kost?

– Kosthållning handlar bara om att ha koll på vad man äter i form av att en kaloriekvation. Gör av med det du stoppar i dig. Fett på kroppen är bara ihopsamlad energy och en kalori är bara en måttenhet.

OK, men om du får släppa hälsotänket helt, vad är det absolut bästa du vet i matväg?

– Då är det choklad, helt klart. Men sedan käkar jag ju mörk choklad, inte bars och annat skräp.

Hur såg din träningsvecka ut när du var ung?

– J
ag började faktiskt inte träna förrän jag var 17 år, och det handlade nästan uteslutande om kampsport för mig då. Det viktiga i den här åldern är, förutom att man rör på sig, att man får en social tillhörighet och även får möjlighet att bli bra på något, bygga självkänsla, bli kär i en aktivitet med mera.

Dagen till ära har Jillian sprungit åtta kilometer samt kört ett 30-minuters pass med kettlebells. Det är en ganska vanlig dag för henne, säger hon. Lika delar löpning och styrka – och styrkeövningarna är funktionella.

Vilket är det vanligaste felet som folk gör när det kommer till träning?

– De flesta tränar inte tillräckligt hårt, det är det klart största problemet. Du ska ligga på 85 procent av din maxpuls vid konditionsträning, om du vill ha bra resultat.

OK, men när det kommer till alla som inte tränar då? Alla de som vill komma igång, för du träffar en hel del sådana väl?

– Det stämmer, och svaret är att de ständigt ska påminna sig själva om varför de vill komma igång med sin träning. Alltså VARFÖR.

Jillian skruvar upp volymen betydligt på sista ordet, bokstaverar det dessutom, innan hon fortsätter: – Att bryta gamla vanor och mönster är tufft och flera gånger på vägen kommer du att tappa motivationen och ifrågasätta vad du gör. Därför är det viktigt att komma ihåg varför du anstränger dig, varför du valt att börja träna, och ha tydliga mål att sträva mot. Samtidigt är det viktigt att söka information och kunskap för att utbilda dig själv i träning medan du tränar. Då är det lättare att hitta nya vägar för att nå dina mål. Att bara köra på utan rätt information är inte rätt sätt.

Det man har sett av dig på Tv så verkar det som att variation, alltså att blanda olika träningsformer, är din melodi? Eller är det bara för TV?

– Variation är användbart, det hindrar kroppen från att vänja sig vid vad som kommer, får den att få träningsvärk på nya stället, ta i på ett annat sätt. För mig har det varit ett sätt att tillsätta, konstant, stimulans för mina klienter. Då får deras kroppar ständigt anpassa sig till nya träningsformer.

Du är mitt uppe i din sista säsong av Biggest loser. Hur ser planerna ut framöver?

– Inte helt säkert, faktiskt. Jag skulle gärna jobba mer direkt med folk, alltså hitta en ny plattform som inte innebär mig på tv:n och folk som tittar hemifrån soffan. Jag vill jobba närmare min publik, men är inte helt säker på hur jag ska göra det, men alla kommer få veta, tids nog.

Hur känns det att lämna Biggest loser?

– Bitterljuvt. Jag är tacksam för alla å jag fått vara med, men jag är redo för något nytt nu. Jag vill bredda mig ytterligare, jag vill nå fler.

Hur har det varit att tävla mot Bob Harper i programmet?

– Jag hatar att tävla mot Bob, han är en av mina bästa vänner. Och jag skulle hellre jobba med honom än att tävla mot honom, så klart.

Du gör mycket inom träning och hälsa, vad gillar och uppskattar du mest själv?

– Jag älskar att skriva och mina böcker är det jag gillar mest att jobba med. När jag jobbar med en bok är jag som lugnast, helt klart.

Böckerna har sålt bra och Jillian har blivit både populär och välavlönad på några få år. På frågan om vad hon tror det är som har gjort henne så populär svarar hon att hon är en kvinna av folket, ingen hjälte eller hälsoevangelist. Att det enda hon egentligen vill är att alla ska vara så lyckliga och hälsosamma som möjligt. Samtidigt som det låter nyfrälst att hennes mission är att ”make a difference in the world” så jobbar hon hårt på att göra det. Och, vikt och hälsomässigt, var kan vara ett bättre ställe att göra det på än just i USA?

Vi på STARK jobbar ju också mycket med barnsidor för att ge föräldrar råd om barn och hälsa. Berätta om ditt arbete med Alliance for a healthier generation?

– Det grundades av The American Heart Association pch The Clinton Administration och målet för organisationen är att inom de närmsta åren nå ut till mer än 12 miljoner överviktiga barn. Arbetet består av att se till att skolorna serverar bättre mat samt att jobba för mer idrott och hälsa på schemat i skolan.

Har du fler förslag för att stoppa epidemin barnfetma?

– Utbildning och att vi röstar in politiker som tar krisen på allvar. I USA kan du idag köpa 1250 kalorier för en dollar, satt i jämförelse med att samma dollar endast ger 250 hälsosamma kalorier. Det är inget annat än politiska beslut som ligger bakom detta – våra federala lagar har sett till att exempelvis majs som används till processad mat är den som är mest lönsam för bönderna. Det måste bli en ändring på den nivån för att påverka hälsoläget hos konsumenterna.



Var är du om 20 år?

– Pensionerad! Svaret kommer direkt, Jillian skriker det rakt ut.

Redan?

– Ja, från det jag gör nu i alla fall. Då bor jag i Afrika och driver ett barnhem. Det är min plan.

Allt Jillian gör, släpper ut på marknaden och är inblandad I går genom hennes företag, Empowered Media. Företagets slogan lyder “Inspired by Jillian, empowered by YOU!” The American way, som sagt.

jillian2

Jillians tre bästa nutritionstips/

– Använd sunt förnuft när du väljer mat. Om maten inte har en mamma eller kommer från jorden så ät det inte (eller ät det bara ibland).
– Räkna ut hur mycket energi du gör av med och hur mycket du stoppar i dig.
– Ät gärna organisk kost.

Jillians topp tre träningstips/

– Träna på 85 procent av din maxpuls.
– Fokusera på teknik och på att använda så fullständiga rörelser som möjligt vid all träning.
– Kombinera alltid styrketräning med pulsträning – jag rekommenderar HIIT (high intensity interval training) och plyometrics (explosivitetsträning).

Jillians fantastiska fyra – vilka frågor ska du ställa dig själv innan du påbörjar en träningssatsning/

Vilken nivå ligger du på nu?
Vilka mål har du?
Hur lång tid har du på dig att nå dina mål/hur mycket tid kan du lägga på din träning i veckan?
Vilka verktyg har du/vilka verktyg behöver du?

Några av Jillians böcker/

The Master Your Metabolism Cookbook
Master Your Metabolism
Making the Cut
Unlimited: How to Build an Exceptional Life

Jillians DVD-samling/

Yoga Meltdown
30-Day Shred
No More Trouble Zones
Banish Fat Boost Metabolism
6-Week Six-Pack
Shred It With Weights
Ripped in 30

Tagged: , , , , , ,