2 juni, 2012 stark

En historisk ultratriathlet

Svenskan Gisela Lindoff kan sälla sig till vår historiska idrottselit. Som yngsta kvinna i världen gick hon i februari i mål i den dubbla triathlontävlingen i Florida. STARK träffade målmedvetenheten själv i sitt livs form.

 

Ett ultratriathlon kräver enorm styrka och mental kapacitet. Utövarna känner till hur fötterna kan svälla flera skostorlekar och vilka hallucinationer som kan uppstå. En 25 år gammal tjej är ingen vanlig syn på startlinjen. I dag finns det bara en: Gisela Lindoff. Den 25 februari kl 17.15 skrev hon historia när hon klev över mållinjen i Tampa, Florida. Hon blev inte bara Sveriges första kvinna utan också världens yngsta tjej att genomföra ett dubbelt ultralopp. För att vara smått övertydlig: De flesta vuxna män skulle inte greja hennes bragd. Inte ens de vältränade.

Innan Gisela ”ramlade” in på triathlonbanan spelade hon ishockey och innebandy. Lagsport var inte hennes pryl. Hon tröttnade på att ge 100 procent när någon annan gav 90. Framför allt var hon inte tillräckligt snabb. I stället började hon träna med pojkvännen och triathleten Stefan Zetterström, med fem dubbla Ironman bakom sig.
– Jag drevs mer och mer av lockelsen att nå gränser. Första gången jag sprang en timme var det hur stort som helst. Sen blev det åtta, nio mil, berättar Gisela. 2008 bestämde hon sig för att göra en Ironman. Ett år senare, 22 år gammal, passerade hon mållinjen i Kalmar.

Träningen inför årets dubbla ultratriathlon körde igång för två år sen. Paret lade upp träningen i block: Tre veckor träning, en vecka vila. Första veckan fokuserade de på en gren per dag, med en obligatorisk vilodag. Andra veckan ökade de tempot något. Tredje kombinerade de två grenar under fyra dagar av fem, till exempel fem mil cykel följt av fem kilometer löpning. Två dagar var vilodagar. Sen var det dags för återhämtningsveckan – vilket fortfarande betyder runt tio timmars träning.
– Vi tränar mycket, men smart också. Vi går inte sönder, intygar Gisela.

Flyget till USA lyfte den 23 december. Åtta veckor innan tävlingsdagen följdes ett än mer strikt träningsschema. Ingen vecka var den andra lik. Under ”värstingveckan” var de uppe i 25 timmars träning. Löpveckan omfattade 17,6 mil, uppdelat på 14 pass. Drygt fyra maraton alltså.
– Om man ser till den enskilda faktorn var tävlingen tyngst. Men att ta sig till startlinjen, att orka träna i två års tid, var värre än att ta sig i mål.

Hur motiverar ni er?

– Det är betydligt lättare att träna när du är två. När det regnar och är kallt har man någon som sparkar en i baken. Har han en dålig dag sparkar jag honom, har jag sparkar han mig.

Målet på tävlingsfredagen var att klara kraftprovet de förberett sig för sedan 2010: 7,6 km simning, 36 mil cykling och dubbla maraton under maxtiden 36 timmar.

Hur säker var du på att ta dig i mål?

– Jag var 99 procent säker på att jag skulle klara det rent fysiskt. Det är huvudet jag var rädd för. Det är den absolut värsta fienden. Tänker du för mycket är det då du börjar ifrågasätta planen.

Sju på morgonen drog tävlingen i gång. Gisela tog det lugnt under simningen, för att inte ta ut sig. Största hotet var cykel – hennes svagaste gren rent mentalt. Efter Stefans inrådan körde hon på låga växlar med hög kadens. Vädret var påfrestande: Kring 30 plusgrader och med en vindstyrka på 10-13 sekundmeter. Vid sjutiden gick solen ner. Då hade de cyklat cirka 20 mil, motsvarande sträckan Stockholm – Örebro.

Efter cyklingen var det dags för löpning. Av 32 deltagare tvingades omkring åtta avbryta tävlingen. Orsaken var att de flesta hade gått ut alldeles för hårt under cyklingen. Långsiktigt tänk är a och o för att orka ett dubbelt ultralopp. Samtidigt tävlar inte Gisela mot klockan.
– Det finns människor som bryter sitt lopp för att de inte slår sin tid. Någonstans tycker jag då att man har tappat det. Känslan av att passera mållinjen oavsett om man gör det på 14 eller 99 timmar, den är likadan.

Löpningen startade klockan två på natten. De sprang en vändpunktsbana, 30 varv – 1 400 meter bort, 1 400 meter tillbaka. De första fyra varven avverkade de på 22 minuter. Efter det femte kom hallucinationerna. Gisela bad Stefan hämta stockar i skogen för att göra papper till deras kontor. Hon såg viadukter, och en polisbil dök upp i skogen.
– Det var lite obehagligt, men jag minns knappt det där. Jag har fått det återberättat. Soluppgången blev räddningen och det som gav henne ny kraft.

gisel2

Vad gör du annars för att inte ge upp och låta psyket ta över?

– Jag sätter upp väldigt korta mål som är snabba att nå. Ta dig till lyktstolpen där borta, sen flyttar jag nästa mål tio meter bort. Ibland försöker jag tänka på ingenting alls. Det är inte alltid så lätt men någonstans måste man tänka på att mållinjen är värd det. Du måste göra jobbet, du måste dit.

34 timmar, 3 minuter och 35 sekunder efter start betalade sig målmedvetenheten. Hon klarade det.

– Det var som att 100 kilo lossnade från axlarna. Det hände så mycket på en gång att man nästan bara blir tom. Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv, kan jag tillägga.

Nu är ett nytt mål uppsatt: Gisela och Stefan har anmält sig till Deca Ironman i Italien, Gardasjön. Det går under hela september nästa år. Då ska de genomföra 12 Ironman på 30 dagar. I samma veva deltar svenskarna Kari Martens, Petri Hellberg och Greger Sundin i världsrekordförsöket på hela 30 Ironman – på raken. – Jag går i gång på det här jävliga. Det ska vara långt och hålla på länge. Man låter ju sjuk i huvet, men just då finns det inga gränser.

Fakta/ Gisela Lindoff

25 år, varvar heltidsstudier i webbprogrammering på distans med extrajobb på bensinmack. Bor i Tyresö utanför Stockholm. Sprang sitt första maratonlopp i Mariestad som 21-åring och första Ironman 22 år gammal.

Fakta/ Ultra Triathlon
Ultratriathlon involverar cykling, simning och löpning. Kortaste sträckan är lika lång som en dubbel Ironman: 7,6 km simning, 360 km cykling och 84,4 km löpning. Övriga distanser är Trippel, Kvadrupel, Kvintupel och Deca Ironman. Världscupen innehåller i år sex dubbla och en trippel Ironman. Kvinnor och män tävlar tillsammans med samma premisser, medan poängen fördelas skilt för kvinno- respektive mansgruppen.

9 veckor ultraträning – från december till tävling

Vecka 52

Löpning under sex dagar – ca 70-80 km

Vecka 1

Återhämtningsvecka med max 10-15 timmar träning för att sedan gå på hårt

Vecka 2

Löp kl 8: 8-10 km
Löp kl 16: 15-21 km
Som minst 161 km och som längst 217 km
Vi sprang totalt 176 km

Vecka 3

Mån – Vila
Tis – Simning 3 000 meter, cykel 3 mil
Ons – Cykel 4 mil
Torsdag – Fm: simning 50x100m vila 20sek efter var 10:e 1 min vila
Em: cykel intervall 10x2km rulla 1km sen 15x30sek rulla 15sek
Fre – lätt jogg 5 km
Lördag – cykel 7 tim
Söndag – 90 min distanslöp + 3000 meter sim

Vecka 4

Måndag – Fm: simning 1 tim
Em: simning 5000
Tisdag – Cykling 10 mil + 5 km maxlöp
Onsdag – Cykling 15 mil + Sim 1 tim . Efter 500 insim så är det max i 75 m som gäller, lång vila och mycket fart!
Torsdag – VILA
Fredag –
Morgon sim 1 tim
Dag 3 mil tempo cykel
Kväll 1 tim distanslöp
Lördag – Simning 7600 m
Söndag – Löp 3 tim

Vecka 5

Måndag – VILA
Tisdag – Fm: Sim 10x200m. Em: Mät ut 3000 meter, sen ett testlopp över distansen, individuellt. Uppjogg och nerjogg efter behov minst 10min.
Onsdag – Cykling 10 mil
Torsdag – simning 1 tim olika fartintervaller + Löp 10km
Fredag – Simning 1 tim dist + Cykling 1 tim
Lördag – Cykling 200km
Söndag – Löp 90 min

Vecka 6

Måndag – Vila
Tisdag – Sim och bad 1.30 tim
Onsdag är det vilodag.
Torsdag – simning 1timme
Fredag – cykel 2tim
Lördag – löp 60 min
Söndag – vila

Vecka 7

Måndag samma löptest som tisdag vecka 5
Tisdag – 7,5 tim cykel
Onsdag – Simning 3000m + Löp 5 km
Torsdag – Vila
Fredag – Simning 3000 m fördelat på 50m och 25m snabbsim efter 500m insim
Lördag – Cykel 1 tim följt av löp 1tim
Söndag – Cykel 2 tim

Vecka 8

Måndag – Vila
Tisdag – Nytt löptest
Onsdag – Vila, ladda, ladda och vila
Torsdag morgon – Lätt jogg 3 km med 4 stycken fartökningar à 30sek sedan vila och ladda och förbereda!
Fredag – Tävling…

Tagged: , , , , , ,